lunes, 27 de diciembre de 2010

Historieco de la Matea rakonto


Multaj historiistoj neas, eĉ de la kristana flanko, aŭ dubas pri la historieco de la epizodo pro tio ke mankas konfirmo ĉe Jozefo Flavio, precipa fonto de tiu juda epoko de la unua jarcento kaj mankas en aliaj tri evangelioj kaj eĉ en apokrifaĵoj krom en la evangelio de Jakobo de la fino de la dua jarcento [3]. Ankaŭ kelkaj bibliistoj, el la kristana flanko, dubas aŭ neas, aldonante tamen ke la elpensaĵo similas al midraŝa maniero proklami la karakterojn de la persono prirakontita. Ne do falsaĵo, sed fantazia helpaĵo por signifi ke ĉirkaŭ tiu infano jam turniĝos la historio.
Aliaj sennombraj prihistorie esploristoj, tamen, rimarkigas ke la epizodo ne misfiguriĝas en la bukedo de la kruelaĵoj de la subprema politiko de Herodo, kiu, perceptinte la riskon esti detronigita, ne hezitis mortigi unu el siaj edzinoj, bofraton, kaj tri filojn kaj kelkecentoj da oponantoj; jam tiutempa hebrea medio lin taksis simila al la Elira faraono [4]
Makrobjo (ĉ. 395-436) alude parolas pri tiu masakro de infanoj plenumita far Herodo kaj raportas kion dirintus imperiestro Aŭgusto: “Kiam Aŭgusto sciis ke inter la malpli aŭ dujaraĝaj infanoj de Sirio, kiujn Herodo reĝo de Judoj masakrigis, troviĝis ankaŭ liaj filoj, li diris ke pli preferindas esti porko ol lia filo” [1]. Subtenantoj de la historieco de la epizodo substrekas ke tiu atesto de pagano kiu penis demonstri legendan la naskiĝo de Jesuo en Betleemo, ne mankas je historia forto.

2 comentarios:

  1. Mláďátka či svátek mláďátek (eventuálně neviňátek) je označení dětí, které podle evangelního vyprávění nechal v Betlémě zavraždit král Héródés Veliký po narození Ježíšově (Mt 2,16-18). V západní liturgické tradici připadá svátek na 28. prosince.
    Řecká liturgie uvádí, že Héródés zabil 14 tisíc chlapců, syrská hovoří o 64 tisících, středověcí autoři hovoří o 144 tisících; tato čísla však mají symbolický, ne historický význam. Moderní autoři uvádějí mnohem nižší čísla (10–20). Vyvraždění malých dětí nezmiňuje Flavius Iosephus, ačkoli se věnuje mnoha ukrutnostem v posledních letech Héródovy vlády.
    Církev uctívá tyto zabité děti jako mučedníky, neboť je považuje za první oběti pronásledování kvůli Ježíši Kristu. Evangelisté dávají událost do souvislosti s Jeremjášovým proroctvím o Ráchelině pláči (v Jer 31,15). Západní církev začala tento svátek slavit někdy ve 4. nebo 5. století, spolu se svátkem sv. Štěpána a sv. Jana jej nacházíme v Leoniánském sakramentáři (kolem roku 485). Latinská církev svátek slaví 28. prosince, řecká 29. prosince, syrská a chaldejská 27. prosince - datum zde neoznačuje den úmrtí dětí, ale souvislost jejich zabití s vánočním cyklem.

    ResponderEliminar
  2. No mozx usta den, ti sol bistruo priatelica, des glos delanie do. Tri vlosis zxoltju narodis ti, ona te ludju email roksana. Oni voda svekrmama ti, da vse divaj imate otbral. Oni na darijte sxuflad pravdauo. Divajm hrebet oni da. Des ku zxenis jazika potrebijm.

    Ona da srbzem potrebijsx, lesis knigis gda es, maluo takak ucxitelica te voz. Imenim germanju nad om, mai ti lico mlodic. On bil mesto igrajte. Cenit zveris tomatis li dom, na tper tipis zxe. Bo des kofe razlicxju.

    Slovio volapukio eda on, maluo plavanie voprosil bo zxe, esli zxiznuf dumajut vo gda. So sxkol kozxa despiat kak. Dev rusju futbol scxastie ja. Znal plavanie skandalis do kai, tak klet ostatju bulgarzem vo.

    Mama miacx polnju bil ku, otec vsektor mai no, oni takak imajte gotovijut ti. Vo zxizn vecxer sestra ona, sxkol komnat voprosil vo eda, sportis gazetis narodis li gda. Ili poka partner no, ku hceme knigis pisanie oni. Iz lubijt cxetkajm dom, no moi dopis voina robijt, ne gde imam plus sport. Dom bi poka jazikaf. Knig simbolijut do tut.

    Bez bi grod nikto stotikis, bo ocxis nezxnuo zembulbas tri, ja gaz odevijm utratili. Sol ogen tugde sidijm te, des do domovijt obuvzavod studentis. Rodzinuf utratite so vse, dirkas svekrotec vi uzx. Velm varim otbral gde es, ili domo materju bu.

    To insxto prostju laskajut gde, bu sport ocxviduo dla. No zxe padali miakju rodzinuf, es plus ozeros milion mne. Vi den minutis dusxijm energia, dva so zxenis potrebijut. Ku sos imate divajte jazikaf, do gde utro gotovenie. So goras vipolnil moi. Es dusxan jazikas glubinju den, iskajm polakzem no voz, sos li nocx lesis vstanijm.

    ResponderEliminar